piątek, 18 sierpnia 2017

Kwiat, który nie rozkwitnie, Anchee Min- recenzja #341

Anchee Min miała 27 lat, kiedy życie w Chinach dla niej dobiegło końca. "Byłam śmieciem Madam Mao, co oznaczało, że nie jestem warta nawet splunięcia". Uważano, że jest jałowym ziarnem, które nie ma szans wykiełkować.  Kiedy w 1984 roku wylądowała na lotnisku w Chicago wydawało by się, że jej los wreszcie się odmieni. Jednak sama, bez pieniędzy, bez znajomości języka rozpoczęła długą i trudną drogę, by spełnić swój amerykański sen. "Kwiat, który nie rozkwitnie" jest zapisem samotnej podróży Anchee Min, pełnej upadków, wzlotów wyprawy w poszukiwaniu własnego miejsca na ziemi. 

Anchee Min dorastała w Chinach w czasie Wielkiej Proletariackiej Rewolucji Kulturalnej. Gdy miała 17 lat została wysłana do obozu pracy nad Morze Chińskie, tam w 1976 roku z pola bawełny,  wybrana przez łowców talentów Madame Mao, trafiła do Szanghaju na plan zdjęciowy filmów propagandowych. Z pomocą przyjaciółki  Joan Chen udaje jej się zdobyć upragnioną wizę i opuścić komunistyczne Chiny.

Anchee Min trafia do Chicago jako studentka Akademii Sztuk Pięknych, nie zna języka angielskiego, którego uczy się oglądając "Ulicę Sezamkową". Nie ma pieniędzy i by przeżyć podejmuje się każdej pracy, wtedy poznaje prawdziwe oblicze kapitalizmu, który "jest potworem z włosami ociekającymi krwią". Żyje w ciągłym strachu przed zadłużeniem i deportacją, czuje się jak "mrówka pełzająca po coraz gorętszym woku". Szukając oszczędności mieszka w obskurnej piwnicy, gdzie zostaje zgwałcona przez swojego współlokatora.

"Leżąc bezsennie w nocy, zadawałam sobie pytanie: Kim ty jesteś, Anchee Min? Jeśli miałam kiedykolwiek okazję nauczyć się, co oznacza „pozytywne myślenie”, to właśnie teraz. (…) Ja, która poniosłam porażkę, nie zaakceptowałam jej. Byłam załamana, a jednak chodziłam z podniesioną głową. Mogłam być zdruzgotana, ale nie dam się pokonać. I doszłam do wniosku, że taka jestem naprawdę. Taka będę."

"Kwiat, który nie rozkwitnie"  to zdumiewająco szczera historia o życiu imigranta.  Anchee Min  opisuje swoje wyobcowanie, tęsknotę za rodzicami i rodzeństwem, których być może już nigdy nie zobaczy, tęsknotę za Chinami, o których nigdy nie zapomniała. Opowiada o swojej samotności, którą choć trochę próbuje uleczyć oglądając "Edukację seksualną".

Jej  niezłomność, silny charakter, determinacja jest godna podziwu. Przeszkody, które przyniósł jej los potrafią złamać niejednego człowieka, a Min mimo, że kilka razy  sięgnęła dna, nie poddała się, potrafiła odnaleźć w sobie wewnętrzną siłę i kontynuować swoją walkę o spełnienie swojego snu o obywatelstwie i godnym życiu.

"Kwiat, który nie rozkwitnie" to gorzka lekcja życia, ale także opowieść o sile, ciężkiej pracy, determinacji i wierze w lepsze jutro.  To opowieść o tym, że warto mieć marzenia  i je urzeczywistniać. Każde ziarno, nawet takie, które nie daje nadziei na plon, może wzmocnić się, wykiełkować i stać się pięknym kwiatem.

Informacje o książce:
Autor: Anchee Min
Tytuł: Kwiat, który nie rozkwitnie
Tytuł oryginału:
A cooked seed: a momoir
Przekład:  Elżbieta Zychowicz
Wydawnictwo: Wydawnictwo Albatros
Miejsce i rok wydania:  Warszawa, 2017
Liczba stron: 480

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...