czwartek, 18 czerwca 2015

Kroniki Atopii - Matthew Mather - recenzja #8

źródło: www.czwartastrona.pl
Tytułowa Atopia  Matthew Mather'a  to wyspa, położona na Oceanie Spokojnym. Wyspa "bez granic i ograniczeń", gdyż dzięki technologii opracowanej przez założycieli Atopii, mieszkańcy wyspy mogą przenosić swoją świadomość przez odłamki swojej świadomości do fantomów, swoich duplikatów, albo nawet " pożyczać" ciała innych ludzi. Ludzie potrafią tu funkcjonować jako swoi zastępcy, asystenci, a sami w tym czasie podróżować, bądź odpoczywać. Cyfrowe obrazy samych siebie pozwalają przebywać im w  wielu światach i miejscach jednocześnie. Brzmi to cudownie, biorąc pod uwagę szybkie tempo  szalonego świata w którym żyjemy.


Ciekawa jest budowa powieści. Pierwsza część to opowiadania, każde poświęcone innemu bohaterowi. Każde z nich dzieje się w tym samym czasie i w  świecie, by potem drugiej części powieści  losy bohaterów zostały splecione. Podobała mi się pierwszoosobowa narracja, w jakiej prowadzona jest fabuła.

Nie mniej liczba prawdziwych i jak i wirtualnych postaci jak tak duża, że chwilami czułam się zagubiona. W momencie gdy się wciągnęłam, autor kończył historię i przechodził do kolejnej opowieści, pozostawiając mnie z lekkim uczuciem niedosytu.


Książka  to po części hard science fiction, i  przyznam, że nie zrozumiałam wszystkich technicznych szczegółów działania syntetycznej rzeczywistości, nie mniej książka miała dla mnie inną wartość - bo wiem  w jaki sposób wpływa na ludzi. I właśnie pytania stawiane przez bohaterów i dylematy i  wątpliwości to najbardziej mnie w powieści ujęło. 

Dla mnie to arcydzieło  o poszukiwaniu możliwości doświadczeń w wirtualnej rzeczywistości.
Powieść budzi wiele filozoficznych pytań o przyszłość technologii i konsekwencji moralnych jakie mogą przynieść, o pogoni za szczęściem, zaspokajaniem każdej przyjemności, o dążeniu do doskonałości.


Polecam i czekam na kontynuację.....



Kroniki Atopii, Matthew Mather, Wydawnictwo Czwarta Strona, 2015, s. 656

moja subiektywna ocena: 5/6

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...