czwartek, 24 września 2015

Złodziejka książek, Markus Zusak - recenzja #51


Ciężko jest napisać książkę dobrą osadzoną w okresie wojny, ale takiej bez zbędnego patosu i prawienia morałów. To co przekazał Markus Zusak w swojej powieści "Złodziejka książek" przeszło moje najśmielsze oczekiwania. To książka, która ma w sobie wojnę, choć nie mówi o niej bezpośrednio.  To przepiękna historia  życia i wojny widzianej oczami małej dziewczynki.

Liesel Meminger tytułowa Złodziejka książek żyje w rodzinie zastępczej w Niemczech w czasie II Wojny Światowej. Pozbawiona wszystkiego co do tej pory znała. Ukojeniem po utracie rodziców i śmierci brata stają się lekcje czytania z jej przybranym ojcem. Dzięki jej miłość do książek tworzą się więzi z innymi, na początku z jej przybranym ojcem, z żoną burmistrza, oraz z Maxem,  Żydem ukrywanym w piwnicy przez jej rodzinę.

Narratorem swojej powieści Zusak uczynił Śmierć. Ale to nie jest Śmierć która przeraża i budzi grozę. Jest bardzo ludzka, empatyczna, wzbudzająca sympatię i jednocześnie w swoim zachowaniu cyniczna, zdradzając z wyprzedzeniem mające nastąpić wydarzenia, pozbawiając nadziei na szczęśliwe zakończenie. Tym samym niejako oswaja nas z nieuchronnym losem jaki czeka nas wszystkich.


Pisarz to czarodziej słowa. Za pomocą swojego pióra powołał  Liesel i jej świat do życia. Język powieści jest przepiękny, poezja to za mało powiedziane.  Autor stworzył prostą lecz piękną historię o codziennym życiu w czasie wojny. Historię od której ciężko się oderwać. Powieść dostarcza wielu emocji, wzruszeń, zmusza do refleksji.

Wszyscy bohaterowie, to postacie bardzo realistyczne i nie sposób ich nie lubić. Moją ulubioną postacią jest Rosa, rzucająca wyzwiskami, przekleństwami ale o niesamowicie wielkim i wspaniałym sercu.
Czytając o Liesel moje myśli często uciekały do Anny Frank. Nie wiem skąd to skojarzenie, bo to dwie różne postacie: jedna fikcyjna, druga żyjąca naprawdę, nie będę ich porównywać bo nie wypada. Z jednej strony tak do siebie podobne  a jednak z dwóch różnych światów. Wojna jednak dotyka wszystkich, nie ważne po której znajdują się stronie, odciskając swoje piętno i odbierając nam tych których kochamy, odbierając wolność i życie.
 
"Złodziejka książek" dla mnie to powieść o potędze słowa. Hitler dzięki swoim przemowom i propagandzie doprowadził do wybuchu wojny, do zagłady Żydów i komunistów.
Dzięki słowom Liesel odnajduje ukojenie po stracie rodziców i brata. To książki i słowa były początkiem przyjaźni między Liesel a Maxem, dzięki książkom Liesel nawiązała głęboką więź ze swoim przybranym ojcem. "Nienawidziłam słów i kochałam je. Mam nadzieję, że nauczyłam się ich używać",  słowa mają moc, z czego doskonale zdawała sobie sprawę główna bohaterka.

"Złodziejka książek" to historia, która pozostanie we mnie na zawsze, wszystkie emocje, cudowny język i wciąż brzmiąca we mnie muzyka akordeonu. Przepiękna i wyjątkowa. Kto nie czytał niech żałuje.

Złodziejka książek, Markus Zusak, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, 2014, ss.496

moja subiektywna ocena: 6/6


35 komentarzy:

  1. Ja mam dziwny zwyczaj (tyczy się to i książek, i filmów), że po pierwsze nie czytam tego, co pół Polski, a po drugie, gdy coś zacznę i mi się nie podoba, nie kończę. I to chyba mój mankament, bo słyszałam o tej książce naprawdę dobre opinie i chyba pora wyzbyć się złego pierwszego wrażenia o filmie i dać książce szansę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Filmu nie widziałam, więc nie mogę się wypowiedzieć.
      Z dużą rezerwą podchodziłam do Złodziejki, właśnie dlatego że wszyscy ją czytali i zachwalali, a ja zwykle odstaję od wszystkich.
      Wiem, że czasem warto przekonać się na własnej skórze. Ja nie żałuję i powieść polecam Ci z czystym sumieniem.

      Usuń
    2. Nie jesteś jedyną, która poleca, więc chyba czas najwyższy :)

      Usuń
    3. W demokracji większość ma rację, więc nie masz wyjścia :)

      Usuń
  2. Nie żałuję, bo czytałam, mnie również ta historia urzekła, pewnie do niej niedługo wrócę, sądzę, że jest warta poznania na nowo :)
    LeonZabookowiec.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To z pewnością jest książka do której warto wrócić.

      Usuń
  3. Bardzo skrajne opinie o tej książce czytałam -- chyba czas przeczytać i samej się przekonać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze znajdą się fani jak i przeciwnicy, i masz rację najlepiej przeżyć i przekonać się samemu.

      Usuń
  4. Ja żałuję, ale przeczytać przeczytam na pewno, bo już od dłuższego czasu mam tę książkę na uwadze. Niegdyś naczytałem się wiele pozycji o II wojnie światowej i mógłbym na ten temat rozmawiać wiele. Teraz czytam rzadziej, bo muszę mieć odpowiedni moment na taką książkę. Jednak Zusak jest u mnie na samym szczycie priorytetów z tego gatunku. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki o wojnie są specyficzne i faktycznie wymagają odpowiednich warunków by je przeczytać. A Zusaka podziwiam za to że mimo swojego młodego wieku tak świetnie udało mu się odtworzyć klimat tamtego okresu.

      Usuń
    2. Słyszałem, że to nie jest typowa książka II wojny światowej. W przypadku tej pozycji z mojej strony nie ma pytanie "Czy?", tylko "kiedy?" to przeczytam. :)

      Usuń
  5. Chyba nie sposób jej nie kochać! Choć tragiczna to cudowna historia. :3

    OdpowiedzUsuń
  6. Moja ulubiona książka :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę żałować, ale cały czas nie jestem przekonana co do tej książki. Fragmenty historii przedstawiane na lekcjach historii jakoś mnie do siebie nie przekonują. Zdecydowanie bardziej wolę przeczytać coś, co jest dla mnie nowe, czego nie usłyszałam siedząc w szkolnej ławce. Tak, mam delikatną apatię do wszystkiego, co przedstawiane w szkole, ale z książek wolę dowiedzieć się czegoś więcej. Nieświadomie przyswoić sobie historie jakiś innych krajów czy ludów niż Polska, Niemcy itd. Z tegosz samego powodu sięgnęłam po Bransoletką z Kości (Saga o Wikingach). Jeśli nadarzy się oczywiście okazja to z chęcią przeczytam Złodziejkę, ale raczej nie będę jej kupować. Chyba, że tacie, bo on uwielbia historię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bardzo długo byłam nieprzekonana, bo wydawało mi się, że książka jest przereklamowana. Byłam "w mylnym błędzie". Jak tylko będziesz mieć okazję to przeczytaj. Jednak na pewno to nie jest powieść historyczna. Wojna jest tylko tłem, dotyka jej, ale nie mówi o niej bezpośrednio. I właśnie to "muskanie" tak mi się w niej podobało.

      Usuń
  8. Cudna historia. Podobała mi się Śmierć jako narrator i jej przedstawienie jako uczuciowej, myślącej i łagodnej, takiej spoglądającej z góry. Przyznam, że dodało mi to otuchy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł obsadzenia śmierci w roli narratora dla mnie genialny. Do tego śmierci tak uczuciowej i tak ludzkiej.

      Usuń
  9. Wyjątkowa historia - śmierć jako narrator i realia II WŚ to mieszanka idealna. Tak jak u Ciebie, tak i dla mnie książka otrzymała maksymalną ocenę ;-) Zapraszam również do mojej recenzji "Złodziejki"
    http://moznaprzeczytac.pl/zlodziejka-ksiazek-recenzja-ksiazki/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyjątkowa powieść zasługuje na wyjątkową ocenę. Pozdrawiam.

      Usuń
  10. Uwielbiam tę książkę ♥ i w pełni zgadzam się z Twoją recenzją - Zusak stworzył coś zupełnie niesamowitego
    Pozdrawiam, Blondie in Wonderland

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedyś już ją czytałam, na długo przed pojawieniem się filmu, ale chyba powinnam do niej wrócić. Mam wrażenie, że za młoda byłam na tę książkę i niewiele w niej dostrzegłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Filmu nie widziałam i nie wiem czy się zdecyduję, zawsze mam obawę, że ekranizacja mnie rozczaruje. Ale kto wie...

      Usuń
  12. Nie wiem dlaczego jeszcze nie zapoznałam się z nią, pewnie przez ten cały chaos wokół.. Myślę jednak, że to będzie mój plan na grudniowe święta ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że na święta będzie to przyjemna lektura

      Usuń
  13. Brzmi naprawdę ciekawie. Miałam w planach przeczytanie tej książki, ale zawsze za coś innego się zabieram Tym razem na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo zapadająca w pamięć historia, jestem pewna, że jeszcze do niej nie raz wrócę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Złodziejka to skarbnica złotych myśli i również za jakiś czas do niej powrócę.

      Usuń
  15. Dużo pozytywnych opinii czytałam na temat tej książki i muszę w końcu po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja długo zwlekałam, ale bardzo się ciesze że przeczytałam.

      Usuń
  16. Koniecznie muszę przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie czytałam i żałuję. Mam ją w planach od długiego czasu, a ciągle jakoś mi z nią nie po drodze.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...